طرز تهیه پنیر خانگی

  • ۱۱:۴۰

طرز تهیه پنیر خانگی خوشمزه

پنیر را می توان به شیوه های مختلفی تهیه کرد. شیر یکی از موادی است که در هر روش از تهیه پنیر، از آن استفاده می شود. برای درست کردن پنیر خوشمزه، نکاتی ضروری است که در ادامه به آن می پردازیم.

موادی که لازم داریم:

– یک و نیم لیتر شیر
– نصف تا یک پیمانه ماست ترش (از قبل، از یخچال بیرون مانده)
– نمک (به اندازه مزه شوری که برای پنیر دوست دارید)
– زیره، ترخون، تخم گشنیز (اگر دوست دارید پنیر مزه‌داری باشد)
– یک پارچه یا کیسه مخصوص ماست و پنیر

Image result for ‫پنیر خانگی‬‎

مرحله اول

ابتدا شیر را در قابلمه ریخته و آن را حرارت می‌دهیم. بعد از جوش آمدن شیر، زیر اجاق را کم می کنیم. خامه ترش را کمی هم می‌زنیم تا از حالت تکه تکه در بیاید. سپس آن را به شیر اضافه می‌کنیم و شیر را به آرامی هم می‌زنیم. در صورت سرد بودن خامه، شیر از حالت جوش در می‌آید، پس باید مجددا به شیر حرارت بدهیم تا به حالت جوش برگردد.

مرحله دوم

بعد از جوش آمدن شیر به آن سرکه سفید را اضافه می‌کنیم. در طرز تهیه پنیر خانگی معمولی به جای سرکه سفید، برای بریده شدن شیر، می‌توان از مقدار زیادی ماست ترش استفاده کنیم. دوباره شیر را هم می‌زنیم تا به خوبی با سرکه و خامه ترش مخلوط شود. بعد از چند ثانیه مشاهده می‌کنیم که خیلی سریع شیر می‌برد و به شکل تکه‌های دلمه در می‌آید.

مرحله سوم

بعد از بریدن شیر، زیر اجاق را خاموش می‌کنیم. یک تنظیف یا پارچه را به شکل کیسه در می‌آوریم و تکه‌های پنیر شده شیر را در آن قرار می‌دهیم. در این مرحله می‌توانیم مزه‌هایی مانند برگ گیاهان مختلف و نمک به دلمه‌ها اضافه کنیم. سپس یک جسم سنگین را روی تنظیف یا پارچه قرار می‌دهیم تا آب دلمه‌ها گرفته شود. حداقل باید دو ساعت آب پنیر گرفته شود تا به یک پنیر متوسط نه زیاد سفت و نه زیاد نرم تبدیل شود.

مرحله چهارم

هر چه جسم سنگین مدت زمان بیشتری روی پنیر بماند، پنیر خشک‌تر می‌شود. مقداری ماست را خوب هم‌ زده و با مقداری از آب باقی‌مانده در قابلمه مخلوط می‌کنیم. سپس مقداری نمک به آن اضافه می‌کنیم، پنیر را تکه کرده و در آن نگه‌داری می‌کنیم. همچنین از آب باقی‌مانده در قابلمه که سرشار از کلسیم است می‌توان دوغ یا سوپ تهیه کرد.

نکته مهم در طرز تهیه پنیر خانگی:

به جای استفاده از سرکه یا ماست ترش، می‌توانیم از مایه پنیر استفاده کنیم. فقط باید توجه داشته ‌باشیم در طرز تهیه پنیر خانگی معمولی، در هنگام اضافه کردن مایه پنیر به شیر، دمای شیر تقریبا 40 درجه سانتی‌گراد باشد.

در دستپخت ناب همراه ما باشید

درباره خواص پنیر بیشتر بدانید

انواع پنیر، سرشار از پروتئین و کلسیم است و مقادیر زیادی هم فسفر دارد. همچنین حاوی بسیاری از مواد موجود در گوشت است. بنابرانی غذایی بسیار مقوی و مغذی برای همه گروههای سنی به ویژه کودکان و نوجوانان در حال رشد و زنان باردار محسوب میگردد. از خواص پنیر افزایش حفظ و سلامت دندانها است. پنیر به دلیل میزان بالای کلسیم موجود در آن برای سلامت دندانها مفید است. همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی در حفره دهان بوده و مانع از اسیدی شده بزاق دهان و در نتیجه تشدید پوسیدگی دندانها میگردد. مصرف پنیر جایگزین بسیار مناسبی برای شیر بوده، به ویژه برای افرادی که حساسیت به لاکتوز داشته و نمی توانند شیر مصرف کنند.

مصرف پنیر هنگام شب و قبل از خواب به داشتن خواب راحت و آرام کمک میکند. پنیر غنی از کلسیم، فسفر و سایر عناصر غذایی است، همچنین بهترین نسبت کلسیم به فسفر که برای سلامت استخونها نیاز است در پنیر و شیر یافت میشود، از این رو یکی از مهمترین خواص پنیر افزایش سلامت و استحکام استخوانها و پیشگیری از پوکی استخوان میباشد.

منبع: آسمون بلاگ

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی